این یک مقاله شگفت انگیز

ساختار کلی یک کابین آسانسور:

ورق گالوانیزه که دیده نمی شود.
دکوراسیون آسانسور که دیده می شود.

بدنه اصلی یک کابین آسانسور از ورق گالوانیزه با ضخامت 1/3 ساخته می شود.

دکوراسیون آسانسور بر روی ورق گالوانیزه قرار می گیرد که شامل:

  • سنگ کف آسانسور
  • سقف آسانسور
  • دستگیره
  • ائینه
  • بدنه که برای آن عمدا ازاستیل – ام دی اف ویا ترکیب هر دو استفاده می شود.

آسانسور یک قطعه میکانیکی با تنش بسیار است در موارد بسیار کمی این تنش ها باعث می شود که کابین به اصلاح داخل چاهک بپیچه البته همانطور که اشاره شد موارد بسیار اندکی هست که این اتفاق می افتد. در این حالت چاره جز تعویض کلی کابین نیست که خوب بسیار پر هزینه و پر دردسر می باشد. در این حالت باید کابین و کادروزنه مهار شود کابین داخل چاهک دمنتاژ می شود و بیرون می آید و کابین جدید به داخل چاهک هدایت می شود. کابین جدید باید بصورت خام خریداری و نصب گردد و در مرحله بعد تزئینات جدید بر روی آن سوار گردد.

به طور کلی کابین های فرسوده نیازی به تعویض ورق گالوانیزه ندارند و فقط تزئینات کابین آسانسور می تواند مشکل را حل کند.

 

انتخاب طرح مناسب با ساختمان و مناسب با بودجه

کابین آسانسور جزوی از دکوراسیون کلی یک ساختمان می باشد. انتخاب یک طرح مناسب با نمای کلی ساختمان بسیار محم است. برای انتخاب یک طرح خوب باید کارفرما و پیمانکار با همفکری و الگو برداری از پروژه هایی که قبلا توسط پیمانکار اجرا شده طرح مناسب را انتخاب کنند. ما در گروه استیل کاران با توجه به وجود طراح سعی می کنیم مناسب ترین طرح را برای یک پروژه ارائه دهیم. به طور مثال اگر در یک ساختمان از چوب و یا رنگ های گرم در دکوراسیون آن استفاده شده باشد ترجیحا برای تزئینات کابین آسانسورمی توان از استیل هایی با تم طلایی و یا رزگلد استفاده نمود و یا اگر در دکور ساختمان از سنگ های سفید و سرد استفاده شده در دکوراسیون کابین آسانسور می توان از استیل های نقره ای بهره برد.

برای انتخاب یک طرح خوب وقت بذارید مهم است

  • جدا کردن تزئینات قدیمی از بدنه

هرگز نباید تزئینات جدید را بر روی دکوراسیون قدیمی سوار نمود. تزئینات قسمتی از فضای کابین را اشغال میکند اگردکوراسیون قدیمی جدا نشود باعث کوچکتر شدن کابین آسانسور می شود.

  • اندازه گیری

یکی از محمترین مراحل یک بازسازی اندازه گیری می باشد. بعد از جدا کردن تزئینات قدیمی و لخت کردن کابین اندازه گیری انجام میشود که شامل: سنگ، بدنه ها، سقف، آئینه و … می باشد.

  • تهیه متریال انتخابی

بعد از اندازه گیری استیل های انتخابی خریداری شده و به کارگاه استیل کاران منتقل می شود. بیشتر کار یک بازسازی کابین آسانسور در کارگاه انجام می شود.

و استیل ها فراوری و بسته بندی می شود به همراه سنگ و بقیه اجناس به محل پروژه ارسال می گردد.

  • نصب سنگ

اولین مرحله اجرای سنگ کف آسانسور می باشد. زیر ساز سنگ بسیار محم است اگر یک سنگ کف آسانسور بصورت صحیح نصب نشود حتما به مرور زمان می شکند ولی اگر درست نصب شود هرگز آسیبی نخواهد دید. یک سنگ مناسب برای کف آسانسور نباید رگه داشته باشد. قطر سنگ باید حداقل 2 سانت باشد.

 

معمولا از سنگ های گرانیت برای کف آسانسور استفاده می شود. مانند: آبی نروژ، گلکسی، هلویی، نهبندان و غیره …

 بعضی از سنگ های مرمریت هم خوب هستند ولی نباید هیچگونه رگه ای داشته باشند.

  • نصب بدنه های جدید

پشت استیل ها باید ورق ام دی اف خام قرار بگیرد تا هم بتوان به استیل طرح داد و هم تا حدودی ورق استیل را نسبت به ضربه های احتمالی محکمتر نمود. استفاده از ام دی اف در پشت استیل ها تا حدودی سر و صدای کابین را هم کم می کند.

  • نصب سقف

طرح های سقف به 2 دسته کم نور و پرنور تقسیم می شوند.

در آسانسور هایی که از طرح های کم نور استفاده می شود کابین آسانسور دارای یک نور لایت و کم است و درسقف پر نور کابین روشن تر.

سقف آسانسور بعد از خم و برش به وسیله پیچ بلند به سقف اصلی نصب می شود. سقف آسانسور دارای یک ورق طلق می باشد که نور پشت آن قرار می گیرد.

برای سقف آسانسور در هر 2 مورد کم نور و پر نور حدود 40 تا 50 طرح در بازار موجود است. سقف های آسانسور بصورت آماده می باشد در ابعاد 120/120 که به نسبت کابین خم و برش می شود. بعضی از طرح ها دارای سوراخ هالوژن می باشد و می توان برای زیبایی و نور بیشتر از هالوژن نیز استفاده نمود.

نصب آینه و دستگیره

ضخامت مناسب برای آئینه آسانسور 4 تا 6 میل و عمدا ائینه سفید می باشد.

دستگیره آسانسور به 2 دسته کلی تقسیم میگردد:

روکار و توکار

اگر پیمانکار امکان دسترسی به پشت کابین را داشته باشد می تواند از طرح های هر دو استفاده کند در غیر این صورت در یک بازسازی کابین آسانسور فقط می توان از طرح های روکار استفاده نمود. دستگیره آسانسور در ابعاد 85/100/110/120در بازار موجود است.

  • نصب پنل شاسی جدید

شرکت های بسیاری در ضمینه ساخت پنل های آسانسور در تهران فعالیت میکنند اما سه شرکت معتبر در این صنعت عبارت است از:

شرکت مدیا
شرکت اکترونیک پژوه ( مهندس اسدی)
شرکت پنتا

پنل های آسانسور در دو سایز 1 و 2 متری موجود است. (البته سایز های خاص برای ابعاد خاص هم تولید می شود.)

کندن روکش ها و تحویل پروژه به کارفرم

مرحله آخر یک پروژه نوسازی کابین آسانسور کندن روکش ها، روغنکاری و تحویل می باشد.