نرخنامه تعمیر و نگهداری آسانسور در سال 1403 چقدر است؟

نرخنامه و هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور در سال 1403 ماهانه مبلغ  600.000 تومان برای یک سرویس معمولی(روغن کاری و روانکاری و رفع مشکلات سر و صدا و روشنایی) برای یک ساختمان 5 طبقه 10 واحدی برای 1  ساعت تعیین شده است.
اگر نیاز به تعمیرات خاص و زمتنبر باشد، این هزینه ها قابل افزایش است.

معمولاً هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور که نیاز به هزینه های اساسی و تعویض قطعه با قیمت بالا داشته باشد، بر عهده مالک (صاحب ساختمان یا مالک واحد) قرار دارد. هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور که ماهانه برای روانکاری و چک و کنترل انجام می شود، معمولاً از ساکنین ساختمان(مالک و مستاجر) و از صندوق شارژ ساختمان پرداخت می شود. این هزینه به عنوان هزینه سنگین محسوب نمی شود و جزئی از هزینه های جاری ساختمان است، که مربوط به ساکنین ساختمان می باشد. آسانسور به عنوان یکی از اجزای مشترک ساختمان به حساب می‌آید و نگهداری های اساسی بزرگ از مسئولیت‌های مالک ساختمان است. این موضوع به طور عمومی در قوانین و توافق‌نامه‌های اجاره مسکن تعیین می‌شود.


مستاجران در عموم موارد مسئولیت مستقیم نگهداری و تعمیرات اساسی سیستم‌های مشترک ساختمان مانند آسانسور را ندارند. با این حال، در برخی موارد خاص، ممکن است توافقات مختلفی میان مالک و مستاجر در قرارداد اجاره شامل شود. به هر حال، این نکته معمولاً از پیش تعیین شده و شفاف شده در توافقنامه اجاره می‌باشد.

نرخنامه سرویس و نگهداری آسانسور سال 1403